GRASIMI SATURATE VS. NESATURATE: CUNOAȘTEȚI FAPTELE - SĂNĂTATE -

Scăderea în greutate a grăsimilor saturate și nesaturate. Ce sunt grăsimile dietetice?

scăderea în greutate a grăsimilor saturate și nesaturate

Pe parcursul materialului vom afla de ce bolile metabolice sunt problemă de sănătate publică, ce sunt trigliceridele și colesterolul, precum și grăsimile saturate, nesaturate, trans și cum influențează acestea sănătatea organismului.

Grăsimile au devenit un subiect controversat de-a lungul timpului. Lipidele sunt macronutrienți care au o importanță vitală în organism și reprezintă o sursă importantă de energie. Cu toate acestea, nu este pe deplin înțeles care sunt tipurile de grăsimi și ce anume determină clasificarea acestora în grăsimi rele și grăsimi bune.

CE SPUN STUDIILE: despre consumul de grăsimi și riscul de a face o boală a inimii sau a arterelor

Grăsimile sunt lipide dar nu toate lipidele sunt grăsimi. Cu toate acestea, în limbajul curent, se folosește frecvent termenul de grăsimi pentru a include toate tipurile de lipide.

Trigliceridele și colesterolul, deși se găsesc frecvent împreună în alimente și în sânge au structuri foarte diferite și doar câteva funcții comune — trigliceridele, cât și colesterolul intră în structura membranelor celulare, iar unele grăsimi alături de colesterol intră în alcătuirea sistemului nervos. Trigliceridele sunt sursă de energie în organism, ceea ce nu se poate spune despre colesterol.

Colesterolul este un component structural celular sau intră în compoziția unor compuși mai complecși, cum sunt hormonii și acizii biliari.

Grasimi - ghid complet. Afla care sunt sanatoase si care sunt nocive

Colesterolul este influențat de cantitatea de lipide ingerată, în timp ce trigliceridele depind de aportul total de calorii chiar dacă nu provin doar din lipide.

Când au devenit tulburările metabolismului lipidic o problemă de sănătate publică? Îndieta low-fat a început să fie recomandată spunându-i soțului tău să slăbească SUA. Epidemia obezității a început să apară în acea perioadă. Pe măsură ce grăsimile naturale au fost înlocuite cu uleiuri vegetale procesate, de tipul margarinei, au explodat cazurile de boli metabolice, care au ajuns probleme grave de sănătate publică până în prezent.

Datele din studiul Nurses Health Study arată că americanii au redus aportul de carne roșie și produse lactate cu conținut mare de grăsime full-fat concomitent cu debutul epidemiei obezității.

Datele de la National Center for Health Statistic din SUA arată că în mod paradoxal epidemia obezității a început concomitent cu publicarea ghidurilor pentru diete low-fat.

Consumul crescut de alimente procesate și neglijarea efectelor consumului excesiv de carbohidrați ar putea explica aceste statistici.

scăderea în greutate a grăsimilor saturate și nesaturate

Sursa imagine — Healthline Ce sunt trigliceridele? Trigliceridele sunt nutrienții care ne oferă energia de care avem nevoie pentru a face față activităților zilnice. Toate grăsimile au o structură chimică similară — un lanț de atomi de carbon de care se leagă atomi de hidrogen.

Ceea ce diferențiază tipurile de grăsimi între ele este lungimea și forma lanțului și numărul atomilor de hidrogen atașați. Ele sunt alcătuite dintr-o moleculă de glicerol și trei acizi grași care pot fi — saturați, mononesaturați sau polinesaturați. Gradul de saturare al unui acid este legat de numărul de duble legături chimice care se stabilesc între atomii de carbon ai acestuia.

Grăsimile conțin o combinație de acizi diferiți și din acest motiv nu se poate spune că sunt în totalitate saturate, mono- sau poli-nesaturate. Trigliceridele sunt lipide pe care la obținem direct din alimentație.

Care este diferenta dintre grasimile saturate si cele nesaturate?

Atunci când consumăm mai multe calorii decât sunt necesare, corpul convertește surplusul în trigliceride, care reprezintă componenta principală a grăsimii corporale și o importantă sursă de energie.

Grăsimea de origine animală, lactatele, dulciurile, produsele de patiserie conțin cele mai mari cantități de acizi grași saturați, sunt responsabili de creșterea nivelului plasmatic de LDL-c.

scăderea în greutate a grăsimilor saturate și nesaturate

Acizii grași nesaturați care se găsesc în uleiuri vegetale, avocado, semințe, etcîn schimb, deși cresc și ei nivelul LDL-c, cresc în același timp și numărul de receptori LDL, având ca efect global scăderea colesterolului. Grăsimile saturate și riscul de boală cardiovasculară Surse de grăsimi saturate — scăderea în greutate a grăsimilor saturate și nesaturate, carne roșie, unt, ulei de cocos, ouă Aceste lipide se numesc saturate datorită numărului de atomi de hidrogen care ocupă toate locurile disponibile din jurul atomului de carbon în moleculă.

Diferența dintre grăsimile saturate și cele nesaturate

O dietă bogată în grăsimi saturate poate crește colesterolul total și să încline balanța spre colesterolul de tip LDL, care promovează aterogeneza formarea de placi de aterom la nivelul vaselor din inimă și din restul organismului.

Spre deosebire de cele nesaturate, acestea sunt solide la temperatura camerei grăsimi animale. Cea mai mare problemă este că majoritatea surselor de grăsimi saturate în dieta modernă provin din alimente înalt procesate. Până de curând, s-a crezut că grăsimile saturate se corelează cu riscul de boli cardiovasculare, cu toate că aceste afirmații nu au putut fi susținute cu rezultate concludente din studii.

scăderea în greutate a grăsimilor saturate și nesaturate

Întreaga premisă a fost construită pe baza unor studii observaționale care arătau că oamenii din țările care consumă multe grăsimi saturate au șanse mai mari de a muri din cauze cardiovasculare. Deși această ipoteză nu a fost demonstrată niciodată, majoritatea ghidurilor terapeutice se bazează pe ea.

Grăsimile saturate sunt nesănătoase? Ce spun noile studii?

O descriere detaliată a fiecărui produs poate fi găsită pe paginile acestei rubrici. Dar trebuie amintit că o mică porție de grăsime transportă o cantitate semnificativă de calorii. Prin urmare, cea mai mare parte a alimentelor combinate cu grăsimile trebuie să fie legume cu conținut scăzut de calorii.

Grăsimile saturate au fost considerate de-a lungul timpului ca fiind grăsimile nesănătoase, fiind asociate cu riscul de boală cardiovasculară. Cu toate acestea, noi studii arată că în realitate mecanismele sunt mult mai complexe, iar împărțirea grăsimilor în bune și rele nu oferă o imagine corectă.

De asemenea, se pune accentul din ce în ce mai mult pe impactul negativ al consumului de carbohidrați, care se dovedește a avea un rol mult mai important în creșterea în greutate și în creșterea colesterolului rău. O meta-analiză a 21 de studii, efectuate pe un total de aproape De asemenea, a fost arătat faptul că prin reducerea grăsimilor saturate din alimentație nu este influențat în niciun fel riscul de deces.

Care este diferența dintre grăsimile saturate și cele nesaturate?

Acest studiu publicat în a arătat că nu există niciun efect din punct de vedere statistic în ceea ce privește reducerea acestor grăsimi și riscul de infarct miocardic sau accident vascular cerebral.

Un alt studiu publicat în urmă cu doi ani, accentuează ideea lipsei unei corelații între riscul de BCV, diabet de tip 2 sau de mortalitate și consumul de grăsimi saturate. Datele includ 73 de studii realizate pe un număr de Numeroase alte studii 345 conduc la aceeași concluzie — consumul de grăsimi saturate nu influențează riscul de infarct, accident vascular cerebral sau diabet de tip 2, însă înlocuirea acestora cu grăsimile polinesaturate poate avea un efect pozitiv asupra riscului apariției evenimentelor cardiovasculare.

scăderea în greutate a grăsimilor saturate și nesaturate

Când vine vorba despre înlocuirea grăsimilor saturate cu carbohidrați, pot apărea rezultate cardio-metabolice devastatoare. După informațiile revelate în acest studiuefectele unei astfel de substituții constau în creșterea numărului de scăderea în greutate a grăsimilor saturate și nesaturate mici și dense de LDL care favorizează depunerea de plăci ateromatoase în vasele sanguine și în creșterea incidenței diabetului și obezității.

Aceste studii arată că în medie, în populația generală, consumul de grăsimi saturate nu este corelat cu riscul de BCV. Cu toate acestea, există categorii de persoane cum sunt, de exemplu, persoanele care suferă de boli genetice, cum este hipercolesterolemia familială, pentru care se impune reducerea grăsimilor din dietă.

Mitul rolului grăsimilor saturate în creșterea riscului de boli cardiovasculare începe să fie invalidat de tot mai multe studii. Oamenii au mâncat grăsimi saturate de milioane de ani, însă epidemia  bolilor cardiovasculare a început acum de ani. Oamenii de știință sugerează ca nu  este corect să se pună problemele de sănătate noi pe seama unor alimente consumate din toate timpurile.

Alimentele naturale de calitate care conțin grăsimi saturate au valoare nutrițională și un efect benefic asupra sănătății. Problemele contemporane țin de consumul crescut de produse procesate, bogate în carbohidrați, low-fat.

scăderea în greutate a grăsimilor saturate și nesaturate

Există multe subiecte asupra cărora oamenii de știință nu sunt de acord în medicină, însă problema grăsimilor trans este una destul de clară — grăsimile trans artificiale nu sunt sănătoase.

Grăsimile trans sunt un tip de grăsimi nesaturate. Spre deosebire de grăsimile saturate care nu au legături duble între atomii de carbon din structura chimică, cele saturate au cel puțin o dublă legătură, iar în funcție de poziția atomilor de hidrogen în jurul dublei legături aceasta poate fi cis sau trans. Acestea se formează atunci când se digeră iarba consumată de animale sub influența bacteriilor din intestinul acestora.

Grasimi Saturate vs Grasimi Nesaturate: Tot Ce Trebuie Sa Stii

Mai multe studii au arătat că un consum moderat de produse care conțin aceste grăsimi trans naturale nu pune în pericol sănătatea. Grăsimile trans artificiale, în schimb, sunt cele periculoase.

  • Pierderea de grăsime fără zahăr
  • Dar exista anumite dubii in privinta rolului inflamator al acidului gras omega
  • Undă z slăbire
  • Despre nutritie Atunci cand faci anumite alegeri privind grasimea pe care o mananci, tine cont de ansamblu.
  • Cum să slăbească tipul corpului hipofizar
  • Vaca pierde în greutate

Ele sunt create prin introducere de molecule de hidrogen în uleiurile vegetale, ceea ce transformă uleiurile din stare lichidă în stare solidă. În această formă, grăsimile rezistă mai mult și au o consistență similară grăsimilor saturate. Numeroase studii clinice atât observaționale cât și experimentale au arătat că grăsimile trans cresc riscul de boală cardiovasculară.

De exemplu, un studiu a demonstrat că înlocuirea carbohidraților din dietă cu grăsimi trans crește nivelul de LDL-c, dar nu crește în paralel colesterolul HDL, așa cum se întâmplă în cazul majorității tipurilor de grăsimi.

In timp ce grasimile bune sunt recomandate in cantitati echilibrate, grasimile rele sunt contraindicate, in special in caz de risc cardiovascular crescut. Grasimile mononesaturate su polinesaturate sunt considerate grasimi sanatoase si trebuie incluse, cu moderatie, in dieta. Alimentele care contin acet tip de grasimi sunt, in general, lichide la temperatura camerei — uleiurile vegetale.